Handla i stängselbutiken.se
Vi tar emot beställningar via e-butiken, telefon eller e-post. Vid beställning via webbsidan förbehåller vi oss rätten att logga ditt IP-nummer. Alla kunder som väljer faktura som betalningsmetod prövas med sedvanlig kreditupplysning innan varorna skickas ut. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).
Vid val av faktura som betalningsmetod skickar vi endast varor till din folkbokföringsadress.
Alla priser är i SEK inkl moms, vill du att priserna ska anges utan moms måste du själv välja det på sidan. Priset som gäller är det som är angivits den dag kunden gör sin beställning. Tillägget för fraktkostnaden meddelas alltid innan vi skickar varorna.
Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp.
Vi accepterar betalning med faktura, delbetalning via Klarna, delbetalning via Wasa Kredit samt direktbetalning vid avhämtning. Faktura skickas automatiskt efter utlevererad order med e-post om inget annat överenskommits. Vid försenad betalning av faktura debiteras lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning efter påminnelse lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.
Vid ej godkänd kreditupplysning eller leverans till annan adress än din folkbokföringsadress gäller förskottsbetalning.
Personuppgifter
Vi värnar om den personliga integriteten, och våra kunder ska känna sig trygga när de anförtror oss sina personuppgifter. Vi behandlar ett minimum av personuppgifter, och bara för att kunna fullfölja det avtal som ett köp eller en förfrågan hos oss innebär. Om du besöker oss i vårt showroom eller hämtar material på vårt lager bör du också känna till att viss kameraövervakning förekommer. Kamerorna är noga utmärkta och du kan alltid få samma hjälp utanför kameraövervakat område - säg till innan ditt besök bara!
Vår integritetspolicy kan du läsa här.
Vår policy för kameraövervakning finns här.
Leveranser
Vi använder oss oftast av Schenker, och dina varor levereras direkt till den adress du angivit som leveransadress. För leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Du får själv flytta varorna från budbilen in till lägenheten eller in på tomten om det inte finns möjlighet för bilen att ta sig in. Mindre sändningar levereras till närmaste Service Point. Mycket skrymmande sändningar (mått över 2,40 m) kräver lossning med truck eller kranbil. Om du inte själv har tillgång till truck eller kranbil måste sändningen köras ut med kranbil från din närmaste terminal, och kostnaden för det debiteras dig som kund.
Läs mer om våra fraktvillkor här.
Utkörning till önskad adress kräver att adressen är bemannad, alternativt fullmakt. Fraktbolaget lossar ej gods utan kvittens från ansvarig mottagare. En fullmakt är ett avtal mellan dig som kund och fraktbolaget, och det innebär att du avsäger dig rätten att framföra klagomål på den sändning som levererats (exempelvis transportskador, saknat material eller liknande). Om du inte avtalat om fullmakt eller finns tillgänglig när chauffören kontaktar dig debiteras du kostnaden för återtransport och ny utkörning. Om adressen inte är bemannad under normala arbetstider rekommenderar vi att du begär avisering när ordern läggs. Det innebär att transportören kontaktar dig ett dygn innan leverans.
Leveranstiden för våra produkter kan variera kraftigt beroende på leverantör, säsong och typ av kolli. Du kan se den uppskattade leveranstiden för varje produkt på produktsidan. De varor som finns i lager skickas vanligtvis från oss inom en vecka, och därefter tar transporten med fraktbolaget ytterligare 3-4 dagar. Observera att leveransen beroende på leveransadress eller andra omständigheter kan ta längre tid än så - och att vi inte ersätter eventuella arbetskostnader för hantverkare som bokats innan utförd leverans. Om du har särskilda önskemål kring leveransdag ber vi dig kontakta ansvarig säljare eller orderadministratör.
Om en beställd vara tagit slut i lager kontaktar vi dig med ett nytt leveransbesked. Vi skickar inte ut ordern förrän den är komplett utan att informera er om det. Om en vara är slut och ordern skickas med delad frakt så står vi för den extra frakten.
Du är välkommen att hämta ditt material själv på vårt lager i Haninge söder om Stockholm, som har öppet måndag till fredag mellan 7 och 16. Tänk på att inte komma senare än 15.30 så att vi är säkra på att vi kan hjälpa dig, och ring gärna innan så kan vi kontrollera att allt finns i lager. När du hämtar själv hjälper vi dig att lasta!
Kontrollera noga din beställning efter leverans och säkerställ att allt material som beställts finns med. Vi vill att du kontaktar oss inom åtta dagar från leveransdatum vid eventuella avvikelser, och kommer inte att hantera ärenden som inkommer senare än åtta dagar efter leveransdatum.
Returer
Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen. Retur ska godkännas av Skandinaviska Områdesskydd innan sändning, och det är du som beställare som ansvarar för alla transportkostnader. Även vid ångrad order där vara/varor hunnit skickas från vårt lager debiteras du den faktiska kostnaden för frakt samt returfrakt. Observera att vi inte accepterar retur av specialbeställningar såsom smidesgrindar, smidesstaket, mått-anpassade grindar och andra produkter som är beställda för ett specifikt projekt och som inte ingår i vårt standardsortiment.
Om du vill returnera material som du använt/monterat får du stå för en eventuell värdeminskning som bedöms av oss, samt alla transportkostnader. Montera inte upp varor som är skadade eller som är felaktiga, då kommer vi inte att ersätta varan! Om du fått en felaktig vara i din leverans ber vi dig kontakta oss snarast möjligt. Vi skickar dig en ny vara utan kostnad och ser till att den felaktiga hämtas upp.
Även för företag gäller 14 dagars returrätt med samma villkor som ovan. Observera att du som företag vid en retur är ansvarig för eventuella transportskador som uppkommer vid returfrakt till oss.
Kontakta oss alltid för instruktioner innan du returnerar en vara. På så sätt ökar vi leveranssäkerheten och kan ge dig som kund en smidigare process med låga kostnader. Artiklar som returneras ska vara väl emballerade och i sin originalförpackning, och du som kund är ansvarig i de fall varan skadas eller kommer bort innan vi tagit emot försändelsen. Observera att vi INTE tar emot returer som ej avtalats, och försändelser som skickas tillbaka på felaktigt sätt debiteras med en hanteringskostnad på 350 kr.
Transportskador
Inspektera godset noga vid avlastning innan leveransen kvitteras. Är godset skadat ska du be transportören att återta det. Kontakta oss så skickar vi nya varor. Mindre skador och/eller skador på emballage ska också noteras vid kvittens. Anmäl alla skador till oss inom 5 arbetsdagar för att vi ska ersätta varorna.
Betalning
Vi erbjuder betalning med kort, faktura från oss, delbetalning via Wasa kredit och faktura från Klarna (gäller privatpersoner). Vid avhämtning kan du också betala direkt med kort genom iZettle. Om du väljer kortbetalning kommer beloppet att reserveras på ditt kort, och slutligen dras när din sändning lämnat oss. Faktura skickas efter levererat material. Privatpersoner ges 10 dagars betalningstid från fakturadatum, företag 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning debiteras lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta 24% årligen. Vid utebliven betalning efter påminnelse lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.
Vi skickar alla fakturor till privatpersoner via mail. Fakturan skickas när ordern levereras ut från vårt lager. Var uppmärksam så att den inte hamnar i skräpposten - om du inte har fått fakturan när din leverans är mottagen ber vi dig att kontakta vår ekonomiavdelning.
Fakturor till företag skickas med post, alternativt som e-faktura eller med e-post till den mailadress som angivits i order. Skriv gärna i kommentarsfältet i kassan hur du vill motta din faktura, eller kontakta ekonomiavdelningen på 08-500 11 530.
Övrigt
Stängselbutiken reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll. Vi förbehåller oss rätten att avbryta ett köp på grund av felaktig prissättning.
Vi är befriade från åtagandet om åtagandet förhindras av force majeure. Till force majeure räknas krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning, tillkommen eller ändrad lagstiftning, eller annan omständighet som vi inte råder över och som förhindrar oss att fullgöra våra skyldigheter enligt dessa leveransvillkor. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.